לייעוץ צרו קשר
Polygraph

אפוטרופוס בלעדי לקטין

אפוטרופוס בלעדי לקטין

עורכת הדין אולגה קטלינקוב, מומחית בדיני משפחה ובטיפול במקרים מורכבים, מלווה ומנהלת במקצועיות הליכי מינוי אפוטרופוס בלעדי לקטין, מייצגת הורים יחידים אל מול הרשויות ומערכת בתי המשפט, ומסייעת במיצוי הזכויות הקיימות בחוק, בראיית טובת הילד בראש ובראשונה

מהי אפוטרופסות

אפוטרופסות היא מעמד חוקי אשר ניתן באופן אוטומטי להורים על ילדיהם, ומטיל עליהם את החובה לדאוג לצרכי הילד, בהיותו קטין, לחינוכו, הזנתו, דאגה לבריאותו ולשלומו והגנה עליו, וכן מעניק בידיהם את הזכויות המאפשרות להם את קבלת ההחלטות בענייני הקטין ויישומן.

חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות קובע את חובת ההורים להתנהל ולקבל החלטות באופן שישרת את טובת הקטין, במסירות ובאחריות.

ככל והתא המשפחתי מתנהל באופן מסורתי, וללא תלונה או עדות חיצונית הנוגעת לתפקוד ההורים כאפוטרופוסים, מעמדם נשמר ואינו כרוך בבקרה או הוכחת תפקד כזו או אחרת.

גם במקרה של פרידת ההורים וגירושין, הסכם הגירושין או ההכרעה המשפטית בנוגע לטיפול בקטינים, מתייחסים למשמורת ולא לאפוטרופסות, וזכויות שני ההורים כאפוטרופסיים חוקיים של הילדים הקטינים- נשמרות במלואן.

סוגיית המשמורת עוסקת בטיפול היום יומי, במקום מגורי הקטין והסדרי הראייה והשהות בין ההורים, אולם אינה עוסקת באפוטרופסות, הנשמרת באופן מלא כזכות וכחובה של שני ההורים.

בהחלט ייתכן מצב בו הורה אחד זוכה למשמורת בלעדית על הקטינים, והורה אחר אינו נוטל חלק בטיפול בהם או מעורב באופן מועט בלבד, וזכותו לקבלת החלטות מהותיות בחיי הילד נשמרת- מכורח היותו אפוטרופוס חוקי.

מהן הסמכויות של הורה אפוטרופוס שאינו משמורן

סמכויותיו של הורה שאינו משמורן והשפעתו על חיי הילד תבוא לידי ביטוי בקבלת ההחלטות המרכזיות בחייו, הדורשות את הסכמת שני ההורים האפוטרופסיים:

  • ההחלטה על מוסדות החינוך בהם ילמד, רישום למוסדות הלימוד ו/או מעבר בין מוסדות לימוד.
  • החלטות הנוגעות לטיפולים רפואיים: קבלה או מניעה של חיסונים, קבלת טיפול רפואי הדורש הסכמה מן ההורים דוגמת ניתוחים.
  • קבלת טיפולים רגשיים, טיפול פסיכולוגי, טיפולי שיקום רגשי.
  • ביצוע אבחונים לימודיים, דידקטיים, פסיכודידקטיים, קבלת טיפולים להפרעת קשב וריכוז.
  • נסיעות לחו"ל, בליווי ההורה המשמורן או במסגרות אחרות.

מתי נדרש מינוי של אפוטרופוס בלעדי לקטין

בנסיבות מסוימות, אשר נחשבות לחריגות, טובת הילד עשויה לדרוש את שלילת האפוטרופסות מאחד מהוריו ומתן אפוטרופסות בלעדית לקטין להורה הנוכח והמטפל.

נסיבות אלו נקבעו בהתאמה לחשיבות ולמעמד האפוטרופוס בחיי הילד, ולמשמעויות הנגזרות מחוסר תפקודו כאפוטרופוס, מהיעדרותו מחיי הילד באופן שמגביל את היכולת לקבלה וליישום של החלטות בעניינו, ואף למקרים בהם אחד ההורים מנצל את סמכותו החוקית באופן שפוגע בקטין, בין אם בכוונה ישירה ובין אם במטרה לפגוע בהורה הנוסף תוך שימוש בילד לשם כך.

בין המקרים בהם ניתן ואף נדרש לתבוע מינוי אפוטרופוס בלעדי לקטין:

  • אב לא ידוע- כאשר זהות האב אינה ידועה, פרטיו מעולם לא נרשמו תחת הורי הילד, והאם מתפקדת כהורה יחיד בחייו.
  • הורה נוטש- מקרה בו אחד מן ההורים הוא בבחינת הורה נוטש, אינו מעוניין בקשר עם הקטין ואינו משתף פעולה בענייניו.
  • הורה נעדר- הורה שמקום מגוריו והימצאו אינו ידוע ולא ניתן לאתרו.
  • הורה השוהה בחו"ל- במידה ואחד מן ההורים מתגורר בחו"ל, אינו מבקר בישראל מרצונו או בשל מגבלה חוקית המונעת את הגעתו.
  • הורה שאינו בעל יכולת תפקוד- בנסיבות בהן אחד ההורים אינו בעל מסוגלות לקבלת החלטות ולמעורבות בחיי הילד, בשל מחלה, תאונה, פגיעה פיזית או קוגניטיבית.
  • התנהלות של הורה שאינה לטובת הילד- במקרים חריגים במיוחד, יבחר בית המשפט על שלילת האפוטרופסות מהורה החי בנפרד, והתנהלותו מוכחת ככזאת שפוגעת בילד. הפגיעה עשויה להיות בשל תפיסת עולם שחורגת מן הסבירות ומנהלת את קבלת ההחלטות, או בשל התנהלות מכוונת שנועדה למנוע מן הילד קבלת תמיכה רגשית, טיפול רפואי, חינוך ועוד.
  • הורה המורשע ברצח או הואשם בעבירת רצח, ניסיון לרצח או גרימת חבלה להורה האחר, וכן באונס או מעשה סדום בכל אחד מבני המשפחה.

סמכות הדיון וההחלטה בנושא שלילת אפוטרופסות ומינוי אפוטרופוס בלעדי לקטין מצויה בידי בית המשפט בלבד, וזו אינה ניתנת בקלות דעת, ודורשת חובת הוכחה מחמירה לעניין הפגיעה בקטין, בשל המשמעויות מרחיקות הלכת של ההחלטה.

עורכת הדין אולגה קטלניקוב מתמחה בייצוג הורים יחידים וקידום זכויות והגנה על קטינים, ומספקת שירותים משפטיים מקצועיים, במשרד בוטיק המעניק יחס אישי, שירות בשפה העברית ובשפה הרוסית, ומעטפת וליווי אישי לכל מיוצגיה בסיטואציות מורכבות.

צור קשר

כתובתנו

רחוב שנקר 35, חולון

טלפון

052-5654982

טופס יצירת קשר

"*" אינדוקטור שדות חובה

שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.
Open chat
הי. הגעתם למשרד עורכי דין ונוטריון אולגה קוטלניקוב